Steeds meer werkgevers geven hun werknemers de mogelijkheid om hun privéauto gratis op te laden op het werk. Hoewel dit op het eerste gezicht een eenvoudige en milieuvriendelijke stap lijkt, roept het diverse fiscale vragen op. Hoe zit het precies met de belastingregels rondom dit voordeel? Is het een vorm van loon? Valt het onder een vrijstelling? En wat is de invloed op de reiskostenvergoeding? De kennisgroep van de Belastingdienst heeft hierover duidelijkheid verschaft.

Stimulering van elektrisch rijden

Werkgevers die elektrisch rijden willen stimuleren, geven hun werknemers de mogelijkheid om hun hybride of elektrische privéauto op te laden met de laadpalen van het bedrijf. Werknemers kunnen hiervoor een laadpas ophalen bij de receptie, hun auto opladen en de pas daarna weer inleveren. Voor deze service hoeven werknemers niets te betalen en wordt er niet bijgehouden wie wanneer gebruik maakt van de laadpalen.

Is gratis opladen loon in natura?

Ja, het opladen van een privéauto op de werkplek wordt beschouwd als loon in natura. Het gebruik van de laadpaal biedt een financieel voordeel aan de werknemer, aangezien hij niet zelf hoeft te betalen voor de elektriciteit. Deze kosten worden gedragen door de werkgever, waardoor er een duidelijk verband is met de dienstbetrekking. Dit voordeel is dus belastbaar als loon in natura.

Vrijgesteld loon of niet?

Nee, er geldt geen vrijstelling (nihilwaardering) voor het opladen van privéauto’s op de werkplek. Werkplekvoorzieningen worden alleen op nihil gewaardeerd onder specifieke voorwaarden:

  1. De voorziening moet geheel of gedeeltelijk op de werkplek worden ge- of verbruikt.
  2. Het aanbieden van de voorziening moet redelijk zijn.
  3. Het betreft een voorziening waarvan het niet gebruikelijk is deze elders te ge- of verbruiken.

Hoewel de laadpaal alleen op de werkplek gebruikt kan worden (voorwaarde 1) en het redelijk is om deze aan te bieden (voorwaarde 2), is het gebruikelijk om een laadpaal buiten de werkplek te gebruiken. Hierdoor voldoet de laadpaal niet aan de derde voorwaarde en is er geen sprake van vrijgesteld loon.

Invloed op de reiskostenvergoeding

Ja, de elektriciteit die wordt gebruikt voor het opladen van de privéauto telt mee voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer (2023). Aangezien de nihilwaardering niet van toepassing is, moet de waarde van de elektriciteit worden meegerekend. Als de werkgever daarnaast een extra vergoeding geeft boven op de reiskostenvergoeding, kan dit als eindheffingsloon worden aangewezen, mits voldaan wordt aan de gebruikelijkheidseis.

Opladen van elektrische fiets of mobiele telefoon

Voor het opladen van een elektrische fiets of mobiele telefoon kan de werkgever wel een nihilwaardering toepassen. Het gebruik van een stopcontact op de werkplek voor deze doeleinden wordt gezien als noodzakelijk voor het uitvoeren van werkzaamheden of als een gering privévoordeel. Dit voordeel wordt naar maatschappelijke normen niet als loon beschouwd en valt daarom buiten de belastingheffing. De elektriciteit voor de fiets telt bovendien niet mee voor de onbelaste reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer.

Conclusie

Het standpunt van de Belastingdienst is helder: het gratis opladen van privéauto’s op de werkplek wordt gezien als loon in natura en valt niet onder de vrijgestelde looncomponenten. Werkgevers dienen deze voordelen zorgvuldig te registreren en mee te nemen in de berekening van de loonheffingen. Voor praktische details over de loonberekening en registratie is het raadzaam om advies in te winnen bij een belastingadviseur of specialist op dit gebied.